Viestintä

Viestintään liittyviä sovelluksia ja kanavia on runsaasti ja usein ongelma onkin valita oikea sekä toimiva viestintäkanava. Ensin on hyvä miettiä, mihin viestintäkanavan on taivuttava ja ketkä ovat käyttäjiä. Yrittäjän ajankäyttöä ajatellen ei myöskään ole järkevää olla tavoitettavissa kaikissa mahdollisissa kanavissa, vaan perehtyä tarpeeseen ja valita sen mukaan toimivin kanava. Yrityksen sisäisessä viestinnässä eli työntekijöiden ja yrittäjän keskinäisessä viestinnässä toimii kuitenkin ehkä toisenlainen sovellus, kuin mitä yritys käyttää ulospäin eli asiakkaille viestiessään. 

Sähköposti on toki edelleen hyvä kanava tavoittaa ihmisiämutta sen rinnalla käytetään niin kutsuttuja pikaviestisovelluksia, joita käytetään nopeaan ja vapaamuotoisempaan viestittelyyn. Pikaviestisovelluksella lähetettyjä viestejä voi pehmentää emojeilla (hymiöillä) ja kuvien sekä videoiden jakaminen on näppärämpää sähköpostiin verrattuna. Ryhmäkeskusteluissa (esimerkiksi työyhteisön kesken) keskustelun seuraaminen ja kommentointi on selkeämpää, kuin perinteisen sähköpostiketjun seuraaminen. Myös ääniviestejä sekä video- ja äänipuheluita voi tehdä useimmilla sovelluksilla. 

Kokousten ja isojen tilaisuuksien pito verkon välityksellä onnistuu erilaisia videokokous– ja striimaussovelluksia hyödyntäen.