Asiakkuudenhallinta, CRM

Asiakkuudenhallinta, eli tutummin CRM (engl. customer relationship management), tarkoittaa yrityksen asiakastietojen hallintaa. Asiakastietojen hallinta auttaa esimerkiksi nopeuttamaan asiakaspalvelua, tehostamaan myyntiprosesseja ja edistämään asiakassuhteita. Asiakkuuksien hallintaan on tarjolla paljon erilaisia digitaalisia CRM -järjestelmiä. CRM -järjestelmiä voidaan käyttää esimerkiksi asiakastietojen tallennukseen ja hallinnointiin, oman yritystoiminnan ohjaamiseen, analysointiin sekä kehittämiseen. CRM -järjestelmiä voi hyödyntää myös yrityksen markkinoinnissa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja blogeja:

Taimer: Mikä on CRM järjestelmä

Zoner: Mikä on CRM?

Webcmr: Mikä on CRM?

Myynti 20: Asiakkuudenhallinta eli CRM – Mistä on oikein kysymys?

Itewiki: Suosituimmat CRM järjestelmät

Powermarkkinointi: HubSpot ilmainen asiakkuudenhallintajärjestelmä